Ez a weboldal sütiket (cookie-kat) használ a jobb felhasználói élmény érdekében.

Ha nem változtat a böngésző beállításain akkor elfogadja ezt! További részletek

Megértettem

Sütik használata

A sütik működése Az apponyiovi.hu oldalon lévő tartalmak esetenként sütiket használhatnak.

Az azonosításhoz szükséges sütik Ezekkel a sütikkel azonosítjuk a felhasználót és annak beállításait. Például egy ilyen sütivel tudjuk ellenőrizni, hogy az

adott felhasználó be van-e lépve és annak munkamenete nem járt-e le. De ez a típus használatos akkor is, ha virtuális bevásárlókosarába tesz egy

terméket a felhasználó.

Az analítikához szükséges sütik Ahhoz, hogy az oldal a legjobb élményt nyújtsa, időről-időre szükséges azt analizálnunk. Ezek a (rendszerint külső

szolgáltató) sütik azonosítják a felhasználót az analizátor szoftver felé.

A reklám szolgáltatók sütijei Bizonyos oldalainkon reklámok jelenhetnek meg. Ezeket a reklámokat külső szolgáltató biztosítja, aki a releváns reklámok

kiajánlása céljából sütiket helyezhetnek el.

Az egyéb harmadik fél sütijei Ebbe a kategóriába sorolhatók a közösségi oldalak megosztó és tetszést kifejező gombjainak, vagy a fentieken túl

megvalósított felhő alapú funkciók sütijei.

 

Mi tegyek, ha nem szeretném, hogy a weboldalak sütiket tegyenek le a gépemre? Minden böngésző lehetőséget ad a tiltásra, vagy a törlésre. A

legismertebb böngészők ezirányú lehetőségeiről az alábbi linkeken tájékozódhat:

Mozilla Firefox Google Chrome Microsoft Internet Explorer Opera Apple Safari

Ibolyás utcai tagintézmény

Fruzsina utcai tagintézmény

Manó tanoda (Vásártér 1)

Életképek archivum

Életképek az Apponyi Franciska Óvoda mindennapjaiból

 

Életképek az Apponyi Franciska Óvoda mindennapjaiból

 

 Üdvözöljük Honlapunkon!

 

" A gyermekek úgy éreznek,

ítélnek és cselekednek,

miként azt azoktól látják,

akiket szeretnek és becsülnek..."

Dr Wlassics Gyula Vallási és Közoktatási miniszter 1896

Mészely József: Várom már a vakációt

 

Várom mára vakációt,
Hogy úsztassak papírhajót,
Eregessek sárkányokat,
Szél útjain csavargókat.
Másszak fára, dombra, hegyre,
Utazhassak a tengerre:
Fogjak rákot s fürge halat,
Hűs árnyékú fűzek alatt.
Víg csapatban focizhassak,
S lepkék után rohangáljak,
A tisztáson vagy a réten
Lebarnulva, jókedvűen.
Késő estig csatangoljak,
Bogarásszak, madarásszak
Nem gondolva évkezdésre,
Csengő szavú szeptemberre.


Valamennyi kis óvódásunknak és szüleiknek, feledhetetlen, jókedvű, sok játékkal teli, pihentető nyarat kívánunk.

Az Apponyi Franciska óvoda dolgozói
 

 

Szülői szemmel...

 

 Az óvodai szolgáltatásokról, szülői szemmel…
 
 Napjainkban gyakran találkozunk azzal, hogy a sport, a mozgás mennyire fontos és elengedhetetlen a kisgyerekek egészséges fejlődéséhez. Általában a szülők igyekeznek a tőlük elvárható módon eleget tenni ennek, ki-ki a lehetőségeihez mérten. Szerencsére az óvodában ehhez is találhatunk segítséget. Minden évben-így az idén is- lehetőség nyílt úszásoktatásra a BVSC uszodában illetve a tornaterem adott helyet a judo csoportnak Kovács Zoltán oktató vezetésével. A gyerekek nagyon lelkesen indultak az első uszodai foglalkozásra de egyben az izgalom is felfedezhető volt rajtuk. Sokukat bátorított az is, hogy kisbarátja vagy kisbarátnője is részt vett a foglalkozáson.
Mindenki szeret pancsolni, főleg a nyári melegben…..?!
De ez mégis más!
Az első foglalkozás előtt a kísérő óvónéni -Édua néni- tájékoztatta a gyerekeket az uszoda szabályairól, és a javasolt uszodai magatartásról.Lehetőség szerint minden óra bemelegítéssel kezdődött. Az első kihívás a víz volt, mint újközeg. Mindenki nagyon jól ismeri, mégis komoly bizalom és motiváció szükséges ahhoz, hogy eleget tudjanak majd tenni az elvárásoknak. Ami nem más mint a feladatok azaz merülés, lebegés, siklás majd később a kar és a lábtechnikák elsajátítása. Megfigyelések szerint kudarcot okozott a vízalámerülés előtti helytelen légvétel. A gondos óvónéni –Édua néni- a bemelegítés alkalmával segített a gyerekeknek a helyes légzéstechnika elsajátításában. Előfordul hogy a gyerekek az első időkben meghátrálnak: újközeg, feladatok, stb.
A tapasztalat az, hogy jobb ha a kitartásra ösztönözzük őket, még akkor is ha volt egy negatív élménye. Ha van egy kitűzött cél és a próbálkozását, kitartását értékeljük, azt már sikerként éli meg, ami oldja a negatív élményt illetve ez eljuttatja a célig.
Édua óvónénitől nagyon sok bíztatást, támogatást kaptak a gyerekek. Sajnos ennek ellenére néhányuknak úgy alakult, hogy nem fejezték be a tanfolyamot.
Ám nemcsak feladatokkal „gyötörték” az edzők a gyerekeket, hanem 30 perc intenzív oktatás után minden óra végén 15 perc játékkal kedveztek a kistanulóknak. A játék után-természetesen- alig akartak kijönni a gyerekek a medencéből. A kurzus utolsó óráján betekintést nyerhettek a szülők is az oktatásra, majd óra után a felmerülő kérdésekre az edzők készségesen válaszoltak. Remélem a jövőben minden kisóvodás tudja majd kamatoztatni a megszerzett ismereteit. Én személy szerint mindenkinek ajánlani tudom az úszótanfolyamot és bízom benne hogy a következő tanévben ismét lesz rá lehetőség.
 
Az óvodában sportlehetőségként működik még a judó csoport, Kovács Zoltán oktató –vagy ahogy a gyerekektől ismerhetjük Zoli bácsi- vezetésével, akinek az edzések alkalmával segítségére van Gabi és Enikő. Ők szintén aktívan sportolnak ezen a területen. Nagy érdeklődésre való tekintettel komoly létszámú csapat gyűlt össze.
Visszajelzések alapján a gyerekek nagyon jól érzik magukat a foglalkozásokon, felszabadultak, jó kedvűek de amikor szükséges akkor a feladatokra koncentrálnak.
Az edzés egy laza kidobós kergetővel kezdődik és ha valakit kidobnak bizony jön a „büntető” gyakorlat (3 guggolás) és aztán futás a többiek után.
Miután ráhangolódtak a gyerekek a foglalkozásra következik az igazi bemelegítés. Ami nagyon fontos az esetlegesen előforduló sérülések elkerülésére. Természetesen ezt is játékos összeállításban mégis pontosan ügyelve a testrészek védelmére.
Majd következnek a már ismert gyakorlatok felelevenítése vagy új gyakorlatok elsajátítása. Ehhez viszont el kell rendezni a gyakorló szőnyegeket amiben buzgón segítenek a gyerekek Zoli bácsinak. Hiszen megtanulják, hogy szőnyeg nélkül nem szabad végezniük a gyakorlatokat. Ezen gyakorlatsor kis szervezést igényel, mivel egyszerre nem fér el minden gyerek a szőnyegen, a tolongás és a balesetek elkerülése végett csak kisebb létszámú csoport tartózkodhat a gyakorlószőnyeg területén. Ezek páros gyakorlatok és hogy tartásuk, technikájuk fejlődjön ehhez kell a segítség (Enikő és Gabi). Ilyenkor a gyerekek nagyon izgatottak és mindenki azt várja mikor kerülhet fel a szőnyegre. Olykor még szurkolnak is egymásnak. Az izgő-mozgó gyerekek hatalmas hangzavarra képesek a tornateremben. Ekkor Zoli bácsi határozott felszólítással rendet teremt köztük. Ő határozott, figyelmes, a fegyelmezés pedig akkor lép előtérbe, amikor a helyzet úgy kívánja. A foglakozás végén közös levezető játék következik, amikor is a gyerekek a még „tarsolyban lévő” energiatartalékaikat is bevetik. Bizony-bizony egy ilyen komoly edzés után pedig minden kis sportolónak jár egy pici energiabomba, azaz szőlőcukor. Innen nem léphet ki gyerek negatív élményekkel. Edzés után is jó kedvűek és még bírják a futást vagy a biciklizést hazafele úton is.
Az én véleményem szerint: habár küzdősportról beszélünk, de ebben a formában remek mozgás lehetőség egy óvodásnak. A tervek szerint jövő tanévben is számíthatunk judó foglalkozásra óvodánkban, ennek időpontjáról folynak az egyeztetések.
 
                                                                      Várhegyi Anikó
                                                                           szülő

 

Egy pár kép a karateedzésről:

Ismét az egyéni bánásmódról

 

Körmöci Katalin:

Az óvoda mint szociális anyaöl –

Ismét a személyes bánásmód fontosságáról, a befogadásról

 

 

 Engedjék meg, hogy a következő idézettel kezdjem korreferátumomat:

„Az óvoda feladata az, hogy:

a gyermek életkorának megfelelően mintegy szociális anyaöleben….”, érzelmi biztonságot nyújtó derűs, szeretetteljes” légkörben történjen minden egyes gyermek sajátos fejlődésének megtámogatása, sokoldalú, harmonikus fejlődésének elősegítése. Ezért az óvodai nevelés iránt ma már elvárt követelmény, „…hogy óvodáinknak gyermekközpontúnak, személyiségközpontúnak kell lenniük, és a gyermek szükségleteiből kell kiindulniuk …”  

 Egy óvodapedagógusnak tehát minden szituációban az óvodai nevelés fentiekben jellemzett pedagógiai elveinek megfelelően kell a gyermekhez fordulnia, és számára a legmegfelelőbb bánásmódot biztosítania. Vajon sikerül-e?

Vajon mindig képes azt mérlegelni az óvodapedagógus, hogy a gyermek érdekében cselekszik?                            

    „A gyermek érdeke mindenekfelett áll.”

 Vajon a megfogalmazott elv, szépen hangzó szólás marad, vagy valóban a szerint cselekszik? A válasz a pedagógiai munka folyamatában adódó döntéshelyzetek minőségi mutatóitól függ. A helyes döntés mindig a gyermek érdekeit tartja szem előtt.

 Kutatók adatai szerint a pedagógus a gyakorlatban átlag kétpercenként kerül döntéshelyzetbe. Akkor is döntés születik, ha a pedagógus a kellő információk birtokában mérlegeli a szituációt, és a lehetséges szakmai alternatívák közül eldönti, melyiket választja; de akkor is, ha nem mérlegel, csupán meglévő sémái szerint cselekszik. Ilyenkor döntésének szakmai helyessége megkérdőjelezhető. Sőt, az is döntés eredménye, ha nem választ, kivár, - s elmulasztja pedagógiai hatásának érvényesítését.  

A gyors döntésekre kényszerült pedagógiai szituációk hordozzák azt a veszélyt, hogy azok pedagógiai szempontból nem eléggé megalapozottak. Ezekben a helyzetekben nincs elég idő átgondolni annak számos szakmai összetevőjét, így megnőhet hibaszázalékuk.

És vajon a hibának ki a szenvedő alanya? – A vesztesek csakis a gyermek/ek lehet/nek.

 

A gyermekek mindenek felett álló érdekei mentén jelentőséget kap minden egyes gyermek individuális jellemzője. Minden egyes gyermek érdekeit csak úgy lehet figyelembe venni a döntéshelyzetekben, a fejlődésük elősegítése során, ha az ő individuális jellemzőit ismeri az óvodapedagógus, és ahhoz igazítja bánásmódját, nevelői hatását.

A személyes bánásmód éppen azt jelenti, hogy az óvodapedagógus úgy közeledik a gyermekhez, ahogyan az a gyermek individuális jellemzőinek, sajátos igényeinek a legmegfelelőbb, mert ekkor sikerül megválasztania azt személyhez igazodó bánásmódot, amelyhez egyetlen kulcsa, „… a gyermek releváns szükséglete”. De ugyanakkor, ezzel egy időben és együttesen teljesülhet nevelő hatása során a legfontosabb, a gyermekben rejlő lehetőségek kibontakozásának elősegítése is.

 

„A nevelés egyet jelent azzal, hogy segítsünk a gyermeknek valóra váltani lehetőségeit.”

„Keresem a gyermek titkát, és kérdezem: Hogyan segíthetnék abban, hogy ÖNMAGA lehessen?” (Janus Korczak)

 

Nincs két egyforma ember- de gyermek sem -, hiszen mások öröklött génjeik, mások, szerzett tulajdonságaik, mások tapasztalataik, de mint a más és más talajra hullott gyümölcs, a környezet sokféle hatása is másképp és másképp íródott bele az egyes gyermekek személyiségének jellemzőibe. Mások lesznek igényeik, szükségleteik, ezért más és más lesz a hozzájuk igazodó bánásmód is. „Minden ember egy-egy csoda, és a hozzá vezető útnak is csodának kell lennie!”

Így lehet, hogy minden egyes gyermek individuális jellemzői mentén, ma már elfogadott a gyermek egyediségének tisztelete, egyediségének elfogadása, amelyben beleértendő a másiktól való különbözőség természetes velejárója is, a másság és annak sajátosságai is, - és ez által válik szükségszerűvé az ehhez idomuló bánásmód is.

Celenstine Freinet bölcs gondolata mély értelmet kap a fentiek alapján: „Minden pedagógia hamis, amely nem elsősorban arra az egyénre támaszkodik, akit nevel, annak szükségleteire, legbensőbb énjére.”

 

A fentiek mély értelmét a Gyermeki jogok megfelelő paragrafusai törvényi úton is megtámogatja. Az alábbi válogatás ebből való:

Minden egyes gyermeknek joga van ahhoz, hogy:

-          a neki megfelelő bánásmódban részesüljön,

-          a benne rejlő potenciális lehetőségeit kibontakoztathassa,

-          a teljesítőképességének maximumát adhassa,

-          joga van ahhoz is, hogy sajátos, reá jellemző szükségletei kielégítést nyerjenek.

Az egyediség, a másság természetessége és a hozzá idomuló bánásmód szükségszerűsége tehát felértékeli a személyes bánásmódot. Fontosságát az óvodai mindennapokban több oldalról szeretném megvilágítani. Természetesen nem tudok, és nem is lehet a teljességre törekedni, mindössze arra vállalkozom, hogy felvillantsak néhány vonatkozását, amelyeket óvodai példákhoz kívánok csatolni. Ezek:

 

1.            a befogadás időszakának bánásmódjával, amely során az óvodába lépő gyermek olyan személyes bánásmóddal kell közeledni, amelynek alapja a sajátos szükségleteinek kielégítése. Ez fogja enyhíti a gyermekben a bizonytalanság és kiszolgáltatottság érzését, és ezt a traumatikus időszakot, vagyis a biztonságvesztettség állapotát segít eloszlatni;

2.            valamint egy napirendi szakasz – a reggeli fogadás – időszakában, amikor már a beilleszkedett gyermek szerzi meg az óvodai napjához szükséges lelki komfortérzést;

3.            valamint az óvodai életben már otthonosan mozgó gyermek, napi tevékenységei során alkalmazható személyes bánásmóddal, amely a fejlődése elősegítéséhez ad egy-egy példát.

  1.         Személyes bánásmód a befogadás időszakában

 

Szeptemberben változatos képet mutatnak az óvodák. Vannak olyanok, ahol sírástól hangos az öltöző, vannak, ahol fojtogatóan ölelő gyermekkarok fonódnak a búcsúzkodó édesanyák nyaka köré. Vannak azonban olyanok is, ahol az édesanyák együtt töltenek néhány napot az óvodába lépő gyermekeikkel, együtt ismerkednek az új környezettel

 A három éves körüli gyermek megváltozott élete a befogadással kezdődik. Minden óvodapedagógus az esetek hosszú sorát mesélhetné arról az időszakról, amikor új gyermek érkezik a csoportba. Minden törődés felé fordul, hiszen olyan változás történik az életében, amelyet legtöbbjük még sohasem élt át. Semmiféle tapasztalat nem vezérli őket, hogy kezelni tudják ezt a szituációt, s ráadásul sok esetben az egyetlen olyan személy is elmegy, egyedül hagyja az ismeretlen környezetben, akiben feltétlenül megbízik.

 Ha egyedüli gyermek, aki újonnan kerül be a már befogadott társai közé, ez a traumatizáló időszak általában lerövidül. A társak is sokat tudnak segíteni ilyenkor, hiszen megértők – ők már átélték egyszer ezt a traumát, múltbéli tapasztalatik felidézésével segítségére vannak a gyermeknek is, és az óvodapedagógusnak is.

 Amennyiben egyszerre érkezik 20-25 új gyermek a csoportba, ez a trauma nagyon nehezen csillapodik le. Egymást sem tudják még vigasztalni, és az óvodapedagógus sem tud mindenki felé fordulni, hogy szeretetével megnyugtassa őket. A befogadás időszaka elhúzódik, hiszen mindig van olyan gyermek a csoportban, aki sír, s ezzel feltépi a már megnyugodott gyermekek lelki sebeit, bennük a szomorúság újultan, elemi erővel tör elő hangos sírás formájában.

.

Gyermekem beszoktatása húsz egynéhány évvel ezelőtt történt. A nyári hónapokban egyre hosszabb időt töltött bent, miközben Éva néni ölelő karjába menekült búcsúzás után. Egyre kevesebbet sírt, megadóan tűrte az elkerülhetetlen elválást. Szomorúságát macija enyhítette, és az a tudat, hogy Éva néni elfogadta az ő nagyon szoros közelségét. Mehetett utána, mindenhová elkísérhette, ölébe ülhetett, foghatta ruhája szélét. De emellett biztos volt abban, hogy érte jövünk, sietünk érte, amennyire csak lehet. Igaz ez számára félelmetesen hosszú időnek bizonyult, de a tudat ugyanakkor biztonságot és reményt keltett.

 

Egy másik emlék.

 Andika az utolsók között érkezett egy már majdnem beszokott tiszta kiscsoportba. Kis állatkájával, egy kis elefánttal, édesanyja nélkül maradt ott az óvodában. Az óvodában nem szorgalmazták az anyás beszoktatást. Fülsiketítően sírt, teste átizzadt, miközben a sírástól eltorzult hangon kérdezgette:

                      „Ugye délután jön értem az anyukám?”

A gyerekek, akik még csak éppen átvészelték ezt az időszakot saját életükben, inkább csak nézték, szemlélték, egyet-egyet simogattak rajta. Miután Andika sokkal jobban el volt foglalva saját elesettségével, mintsem fogadni képes lett volna esetlen vigasztaló megnyilvánulásukat, nem reagált rájuk. Így hát kissé feszülten, de elhúzódtak tőle, elmentek játszani. Andika egyedül maradt. Miután „az óvó néninek másutt volt dolga”, így Andika egyre jobban belelovalta magát ebbe a helyzetbe.

Ekkor léptem oda, s hál’istennek kéznél voltam a vigasztalásra.

Leülve, ölembe húztam, karom úgy ölelte át, hogy fejét a szívemre hajthatta. Dünnyögtem, s kicsit ingattam is magam, miközben megértően ismételgettem: „Jól van, jól van.”

Andika többször megkérdezte, hogy jön-e anyukája, s én megnyugtattam. Egyre halkabban hüppögött, majd az is teljesen elmarad.

Hosszan üldögéltünk, ingatva, dünnyögve.

A gyerekek ott játszottak mellettünk a szőnyegen. Megszólítottam kis állatkáját, az elefántot, hogy van-e kedve megnézni, mit építenek a gyerekek. Andika odanyújtotta nekem, mintegy azt jelezve, hogy elvihetem. Ezért azt mondtam, hogy vigyük együtt oda. Leugrott az ölemből, s mi lekuporodtunk a játszók közé. A kis elefántnak építettünk egy ketrecet.

 

A fenti példák mindegyikében a gyermek az otthon megszokott biztonságát vesztette el a szeretett személy eltávozásával, és a megváltozott tárgyi környezettel. Átmeneti megnyugtatásul mindkettőjüknek elegendőnek bizonyult az ott lévő felnőtt. Ha az ott lévő felnőtt nem is az anyuka megszokott szeretetét tudta nyújtani, de a szeretetet, a megértést és a testi közelséget megélhette, ez egy időre – hangsúlyozom, hogy csak egy kis időre – megnyugvást hozott, megszerezte biztonságérzetét.

Ameddig azonban a gyermek nem szerzi meg a teljes biztonságot az új környezetben, addig véglegesen nem nyugszik meg.

 

Tudjuk, hogy a melegségben, szeretetben növekvő gyermek az élet viszontagságait jobban átvészeli. Marad tartalék töltése, amelyet magával hordoz a szeretett személy mellőzése idejére.

Ha a gyermek megszereti az óvodapedagógust, akkor az azért van, mert ki tudja elégíteni sajátosan jelentkező aktuális igényeit, sajátos szükségleteit éppen ebben a különleges időszakban. Így az alábbi példában is.

 Vilma nénihez huszon-egynéhány 3-4 éves korú gyermek érkezett egyszerre, egy időben. Ebben az óvodában akkor még nem volt szokás az anyás beszoktatás. Így Vilma óvó néni enyhítette minden egyes gyermek fájdalmát. Minden gyermeket az ajtóban fogadott. Mosolyogva beszélt az anyukákkal. Karjába emelte a sírókat, leguggolt, ha kellett. Majd amikor elfáradt, kis székre ült, s karjában, ölében, ott szorongtak azok a gyerekek, akik testközelségre vágytak. Olyan „szélesen ült”, amennyire csak tudott, hogy minél többen férjenek el rajta. S amikor valakinek WC-re kellett mennie, mint egy nagy „szőlőfürt”, felemelkedtek, s együtt kisérték ki. Eközben beszélt, mosolygott, magyarázott, elismert, türelmes, elfogadó, biztató és nagyon-nagyon szeretetteljes volt, amelyről mimikáján túl meleg, csendes hangja árulkodott.

Mindenki annyi kapott a szeretetéből, megértésből, biztatásból, amennyire szüksége volt. De nem csak annyit, hanem olyan módon kapta, ahogy igényelte. Így Bendegúz biztató mosolyokat, Csaba puszikat a feje búbjára, Erika ölbe ülést, simogatást, Teri karon ülést…

 

A befogadás tekintetében szélsőségek a tapasztalhatók még most is az óvodákban. Sokhelyütt még a régi értelembe vett beszoktatás van, elvárások és követelések, utasítások mentén. Bár más és más gyermekek érkeznek a csoportba, mégis vannak olyan óvónők, akik úgy vélik, hogy mindenkinek olyanná kell válnia, amilyen elvárásai neki vannak. Addig, amíg a gyermek megszokja az óvodát, addig ilyen esetben szinte csak arról szól az élet, hogy ki az erősebb? A gyerek, vagy a felnőtt. Az ilyen óvodában még az az antihumánus cselekedet is előfordul, hogy a fokozatos beszoktatás arról szól, hogy első nap egy órát engedik sírni a gyermeket, s utána kiengedik a kint ülő anyukához, második nap két órát, és így tovább.

 

Más helyütt, már a befogadás, mint fogalom mély, humánus tartalmat kapott, s így elvált a beszoktatás fogalmától. Az ilyen óvodában minden egyes gyermek igényeit, testi-lelki szükségleteit figyelembe veszik. Ebből táplálkozik a befogadás személyes, egyéniséghez igazodó differenciált módon való megvalósulása. Gyakorlata az alábbiakban foglalható össze:

 

·              A befogadás nem köthető időponthoz és időtartamhoz. Egyrészt igazodik a szülő munkába állásának kezdetéhez, másrészt az anyuka jelenléte mindaddig lehetséges, ameddig a gyermek szívesen marad az óvodában, vagyis ott biztonságban érzi magát;

 

·              A gyermek behozhatja azokat a kedves tárgyait, amelyek megnyugtatják, s ott tarthatja addig, ameddig ennek szükségét érzi (csicsi, cumi, rongyika, maci …)

 

·              Az óvónő reggel minden egyes gyermeket úgy fogad, ahogy azt a gyermek igényli. Kit puszival, kit kézfogással, kit öleléssel, stb., de mindegyik gyermekkel érezteti, hogy örül, boldog, hogy újra látja; hogy ma is jól érezzük magunkat együtt, hogy ma is történnek olyan érdekességek, ami tetszeni fog; hogy ma is jókedvűek vagyunk, amíg itt vagyunk, amíg anyukának dolgoznia kell, stb.

 

·              Az óvónő már sok-sok információval rendelkezik az újonnan érkező gyermekről. Hiszen már volt családot látogatni, már beszélgetett a szülőkkel, már mintegy „használati utasítást” kapott tőlük, - így tud oly módon idomulni a gyermek igényeihez, amely megközelítően hasonlít az eddig megszokotthoz; ezzel oldva a megváltozott körülményekből adódó krízishelyzetet.

 

·              Az ilyen óvónő jó kapcsolatot alakít ki a szülőkkel, hiszen tőlük kapja a legfontosabb információkat a gyermekről. Ez azért is oly fontos, mert a gyerek, aki látja, hogy szüleivel milyen jó viszonyban van az óvónő, milyen jól beszélget velük, így szívesebben marad addig az óvodában, amíg ők dolgoznak.

 

·              Az ilyen óvónő bár tudja, hogy a szülőkkel való jó kapcsolat időigényes, de bármikor hozzák a gyermeket, időt szakít arra, hogy az éjszakai, a reggeli történéseket, gondokat megtudja. Ezek a történések a gyermek egész napi testi-lelki komfortérzetére rányomja a bélyegét. Ha az óvónő tudja, ismeri ezeket, akkor bánásmódját elfogadóan ehhez tudja igazítani.

 

·              Az ilyen óvónő a nyugalom és a szeretet, a természetes elfogadás meleg, puha érzésével békét sugároz. Ez a béke beépül minden gyermek személyiségébe, napi tevékenységébe. Ezért lehet az, hogy itt természetes csend honol, a gyermek érdeklődni képes, nyitott, beszédes. A gyermek érzi, hogy a fontos, és az ő gondolatainak, kívánságának, gondjainak mindig elegendő, idő és törődés jut,

 

·              Az ilyen óvónő egyik alapelve: ”Lehet a gyermeket könyvből nevelni, de minden gyermekhez más könyv kell!”(T. Gordon)

         Kihez-kihez olyan módszert, olyan bánásmódot igazít, amely a leginkább megfelel a gyermek sajátos igényeinek. Tudja, hogy ez a sikeres bánásmód leolvasható a gyermeki megnyilvánulásokról, s alkalmat ad az esetleges helyesbítésre is. Az ilyen óvónő tudja, hogy nem csalhatatlan, tudatosan tervez, kipróbál, elemez és értékel annak érdekében, hogy a legmegfelelőbb hatást érje el, s a gyermek érdekeit a legmegfelelőbb módon tudja szolgálni.

 

·              Az ilyen óvónő számára nem sürgős, és nem fontos az uniformizált szokások bevezetése. Fontosabb számára, hogy az újonnan érkező gyermek is minél előbb jól érezze magát az óvodában. Természetes egyszerűséggel képes kimutatni elfogadását és feltétel nélküli szeretetét. Fontosabb számára, hogy elegendő, a gyermek számára érdekes tevékenységet kínáljon, amelyben majd szívesen részt vesz. Ezeket az elfoglaltságokat kínálja, nem erőlteti, hiszen tudja, hogy a gyermek úgyis szívesen követi őt, éppen annak folytán, hogy az óvónő szeretetet, megelégedettséget, elfogadást sugárzott a gyermek felé, - úgy szerette őt, ahogy ő azt igényelte. ”A felnőttszeretet lényege: szeretsz, mert szeretlek; A gyermekszeretet kényege: szeretlek, mert szeretsz.” (Erich Fromm)

 

·              Az ilyen óvónő érzi felelősségét a befogadás időszakában. Ez a felelősség akár ezrekben mérhető közvetlenül vagy közvetve is. Így gondolta Kodály Zoltán is, amikor az alábbi sorokat vetette papírra

 

 

 

 

Húsvét

Áldott, békés, kegyelmekben gazdag, szeretettel teli Húsvéti Ünnepeket kíván:

                                  Az Apponyi Franciska óvoda nevelőtestülete

 

" VELETEK SZÜLŐK, ÉRTETEK GYEREKEK"

Kedves szülők!
 
Végre beköszöntött a tavasz, szeretnénk óvodásaink környezetét virágossá varázsolni, segítsetek nekünk.
 
Mindenkitől kérünk egy tő palántát a kiskertekbe,( árvácska, paprika virág, tulipán) a virágládákba muskátlit és aki tud felajánlhat nekünk virágföldet is, illetve azt kérnénk, hogy kerti szerszámot mindenki hozzon magával.
 
Valamennyi csoport óvónénije a segítségetekre lesz, hogy közösen gyermekeitekkel, hová ültessétek el a palántákat. Az ültetés folyamatos.
 
Szeretnénk, ha Húsvétra valamennyi épületünk kertje, ablaka megszépülne.
 
Gyermekeink nevében köszönjük.
 
                                                                            Óvónénik

 

 

Betekintő

B E T E K I N T Ő…

Kedves Szülők!

 

Ebben a nevelési évben is kinyitjuk óvodánk kapuját, hogy betekintést nyerhessenek mindennapi életünkről.

 

                              2014. április 3.-án a MANÓ – TANODÁBA ( Vásártér 1.)

 

látogathatnak el az érdeklődő szülők. Ide várjuk azokat a szülőket és kisgyermekeiket is, A Fóti Boglárka óvodából is,  akik 2014. szeptemberétől nálunk készülnek fel az iskolai élet megkezdésére.

 

 

            2014. április 8.-án az Ibolyás utcai óvoda nyitja ki kapuit az érdeklődők előtt.

 

            2014. április 9.-én a Fruzsina utcai óvodába látogathatnak el gyermekükkel.

 

Programjaink:  9:00 – 10:30.- ig tartanak.

 

                         Kérem Önöket, hogy benti cipőt hozzanak magukkal.

 

2014. március 11.

 

 

                                                                               Nyirő K. Judit

                                                                                óvodavezető

 

 

Teddy doktorok

Kedves Szülők!

2014. március 5.-én és 7.-én, intézményünkbe érkeznek,  a Teddy doktorok. A Fruzsina utcai épületbe 5.-én szerdán érkeznek, reggeli után. Az Ibolyás utcai épületbe 7.-én pénteken, szintén reggeli után érkeznek.

Kérjük a T. Családokat, hogy valamennyi kisgyermek, ezen a napon hozzon otthonról egy babát, vagy egy mackót, amit „meggyógyíthat”

 

Itt bővebben olvashatnak a Teddy doktorok működéséről:

 

https://sites.google.com/site/teddybudapest/home

 

 

                                                            Üdvözlettel:

                                                                                     Nyirő K. Judit

                                                                                      Óvodavezető

 

Mindennapi várakozásaink....

Návay Mónika, óvodapedagógus, fejlesztő- és gyógypedagógus

Mindennapi várakozásaink - a türelem fejlesztése

Életünkben szinte mindenhez türe­lemre van szükség. Nem vagyunk egyformák, vannak közöttünk türelmesebbek és vannak, akiknél ha­marabb elszakad a cérna, de egy biztos: a türelem fejleszthető. Mi, felnőttek már sokat tanultunk erről az erényről, gyakoroljuk is nap mint nap a postai sorbanállásnál, a reggeli csúcsforgalom­ban, a munkahelyi határidős feladatok elvégzése közben.

 

Nagyon nehéz dolog türelmesnek lenni és nem elveszteni az önuralmunkat, bár­mennyire is igyekszünk. Van, hogy egyes tényezők vagy embertársaink hátráltatnak bennünket tevékenységeinkben, céljaink elérésében, és ezáltal düh ébred bennünk.

Sokszor elhatározzuk, hogy gyermekeink felé is több türelemmel leszünk, de ezt nem mindig sikerül betartani, hiszen minket is rengeteg kellemetlen hatás ér, ezért gyak­ran otthon engedjük ki a napi gőzt. Olyan­kor aztán bűntudat gyötör bennünket, ami az önértékelésünkre sincs jó hatással: úgy érezzük, nem vagyunk elég jó szülők. Pedig az ezen való tépelődés már éppen elég jó szülővé tesz bennünket, és csak egy kevéske önmérséklet hiányzik ahhoz, hogy valóban el tudjunk számolni tízig, mielőtt valamit mondunk vagy teszünk.

A várakozás feszültsége

Minél kisebb egy gyermek, annál kevésbé tudja elfogadni azt, hogy vágyait, szükség­leteit nem érheti el azonnal, a késlelteté­si képesség ugyanis a szocializáció során alakul ki bennük. Noha megfigyelhetjük, hogy gyermekeink gyakran türelmeseb­bek, toleránsabbak velünk, mint mi ővelük (a függésből és a szülői szeretet féltéséből adódóan), bizonyos helyzetekben nagyon hamar elvesztik a türelmüket és nyűgösen, dacosan, agresszívan reagálnak a fruszt­rációra vagy a kudarcra. Mindez teljesen érthető, hiszen életkori sajátosságukból adódóan még nem tanulták meg kezelni az ilyen helyzeteket, nincs eszközük a várako­zás okozta feszültség oldására. Van, amikor úgy kell türelmesnek lenniük, hogy ők ma­guk nem tehetnek semmit, csak az idő az, ami közelebb viszi őket a célhoz - és az ilyen helyzetet a legnehezebb elfogadniuk és ön­uralmat gyakorolniuk.

Hogyan segíthetünk gyermekünknek a mindennapokban, amikor tétlenül kell vá­rakoznia? Az unalmas hajszárítás, a hosszú utazások, a várakozás az orvosnál, forgoló­dás éberen a délutáni csendespihenő alatt mind-mind bosszantóan lassan történő időmúlás számára, amely kényelmetlen­séget, dühöt ébreszt benne és tempera­mentumától függően hangot ad nemtet-szésének. Praktikus ilyen esetekben felada­tokat kitalálni számára, pl. „mire elszámolsz tízig/százig, már ki is kapcsolom a hajszárí­tót". Ilyenkor a gyermek figyelme elterelő­dik a várakozásról, a kapott feladatra kon­centrál, s még tanul is közben. Ha hosszú gyaloglásra kényszerülünk, mondhatunk verset, mondókát, léphetünk ritmusra és így észrevétlenül, játszva, panasz nélkül megtettünk egy hosszú utat. Nagyobbak­kal játszhatunk barchobát vagy kő-papír-ollót, szóvonatot és számtalan anyanyelvi játékot, amihez semmilyen eszközre nincs szükség. Hasznos, ha az orvosi váróba vi­szünk magunkkal könyvet és mesével mú­latjuk az időt. Miközben a szülő megmossa gyermeke fogát, szintén lehet mondókázni, ritmusra mozgatni a fogkefét, így megle­pően jól fogja tűrni, mivel ránk figyelme és közben szöveget és ritmust tanul, nem utolsó sorban pedig jobban fogja kedvelni a fogmosást. A tevékenységek végén pedig felhívhatjuk a gyermek figyelmét arra, hogy mennyire gyorsan eltelt az idő a játékkal és milyen hasznos, ha kitalálunk valamit a vá­rakozás unalmas perceire.

A gyermek tájékozódása az időben

A gyermekek időfogalma csak 7-8 éves korban alakul ki, ennélfogva az óvodás gyermek szemlélethez vagy cselekvéshez köti az időt, hogy jobban meg tudja érteni, ezért fogalmaz így: „még hármat kell alud­ni" ( ebbe néha beleszámítja a délutáni al­vást is). Ebből következik, hogy nem igazán érti meg, mennyi is egy perc, egy óra, mitől délelőtt a délelőtt, és a bizonytalanság fo­kozza a türelmetlenségét. Nagyon hasznos lehet egy saját készítésű hetirend a hét napjaival és benne a gyermek elfoglaltsá­gaival, rajzokkal szemléltetve. Így mindig tudni fogja, milyen program vár rá másnap, mennyit kell még aludnia kedvenc kézmű­ves foglalkozásáig vagy korcsolyaórájáig és mikor jön a várva várt hétvége. Ugyanígy elkészíthetjük az évkört mutatóval, akár­csak egy órát, rajta az évszakok, hónapok, jeles napok feltüntetésével.

A türelem rózsát terem. Egyebet nem?

Vannak olyan helyzetek, amikor a gyermek munkájára, erőfeszítésére van szükség ah­hoz, hogy célt érjen és a feladatait meg­oldja - ehhez szintén türelem kell. Egy 2-3 éves gyermek csupán néhány percig képes összpontosítani valamire, azután egyszerű­en otthagyja a játékot és másik után néz. Ahogy idősebb lesz, ez az időtartam egyre nő és a gyermeknek magával szemben is elvárásai lesznek. Szeretne sikeresen meg­oldani egy-egy feladatot, bizonyítani ön­magának és környezetének, hogy ügyes, okos. Ha valami nem megy, türelmetlenül kéri a segítségünket, vagy elkeseredésében otthagyja a tevékenységet, ami így kudarc­cal zárul. Előfordul, hogy mérgében felrúg­ja az általa megépített várat, mert az nem sikerült olyanra, amilyenre szerette volna, vagy földhöz csapja a füzetét a csúnyának vélt írása miatt. Mindez természetes reak­ció, csak az a fontos, hogy ne a dühkitörésre reagáljunk, hanem a gyermek bánatára és negatív érzéseire: „nem tudom, ügyetlen vagyok, feladom". Jó, ha ilyenkor megértést tanúsítunk iránta, felajánljuk a segítségün­ket és megpróbáljuk legyőzni ellenérzé­sünket a dühkitöréssel kapcsolatban, ami persze nem könnyű.

Ha a gyermek problémával küzd

A képességbeli elmaradással küzdő gyermeknek még nehezebb önmagá­val szemben türelmesnek lennie, hiszen a hiányosságait pontosan érzi, és hogy ne érje kudarc, kerüli azokat a tevékenysé­geket, amelyek gondot okoznak számára. Egy diszkalkulia-veszélyeztetett gyermek például visszautasít minden számolással, mennyiséggel kapcsolatos feladatot, de gyakran a mondókázást, ritmustapsolást is kerüli, mivel a ritmus a számlálás alapja. Sajnos már az óvodában is kudarcot vall­hat ezeken a területeken, de az iskolába lépéskor, amikor teljesítményt várnak tőle, ezek a sikertelenségek még több érzelmi problémát okoznak neki. Az önbizalma is csökken, mert úgy érzi, ő más, mint a társai és hajlamos feladni a reményt, hogy valaha fel tud zárkózni hozzájuk. Alulmotiválttá válik, mert nincs türelme és lelkiereje ki­várni, amíg hosszú, fáradságos munkával eredményt tud elérni. Másik példaként: egy beszédproblémákkal küszködő gyermek hangos, türelmetlen, olykor ingerült meg­nyilvánulásának az oka az lehet, hogy a kör­nyezete nem érti meg mondanivalóját, ami bosszantó és elkeserítő számára, így újra és újra szembesül problémájával.

Biztatás és énképerősítés

Hogyan tudunk szülőként, pedagógusként segíteni a nehézségekkel küzdő gyermek­nek? Nagyon fontos az énkép erősítése. Meg kell értetni vele, hogy semmivel sem rosszabb vagy kevesebb másoknál, mind­össze arról van szó, hogy bizonyos területe­ken több segítséget és gyakorlást igényel, mint a többiek, de erről ő nem tehet. Tény, hogy valóban külön foglalkozásokra van szüksége, amit nem vesz jó néven, főleg, hogy a szabadidejét kell feláldozni érte. Ahhoz, hogy derűsen teljenek ezek az al­kalmak, fontos, hogy a gyermek motivált legyen. Minél több sikerélménye van, ez annál jobban biztosított.

Megfelelő önismerettel lelkileg ellensúlyozni tudja a hi­ányosságokat, ezért erősítsük benne azt, amiben jó, és hívjuk fel rá a figyelmét, hogy ő is tudjon róla, mely területeken teljesít megfelelően vagy éppen kiválóan. Nagyon sok dicséretre, biztatásra van szüksége ah­hoz, hogy saját fejlődését ki tudja várni és a legkisebb pozitív változásnak is tudjon örül­ni. A mi türelmünk segít neki abban, hogy érezze, nem siettetjük őt, így ő is türelme­sebb lesz önmagával szemben. Míg a kap­kodás, feszültség blokkolja a teljesítményét, a türelmes, támogató hozzáállás felgyorsítja a fejlődési folyamatot.

A szülőnek is nehéz, ha gyermeke problémákkal küszködik, hi­szen ez szorongást kelt benne, mert úgy érezheti, hogy bármennyire is szeretne, nem tud segíteni rajta. Ám ezek a gyerekek - ha az iskolában nem is - az életben épp­olyan sikeresek lehetnek, mint bárki más. Számos kimondottan tehetséges gyermek küzd tanulási zavarokkal és szenvedi végig az iskolát, de ha a gyermek önbizalmát erő­sítjük és kialakítjuk a reális énképet, hang­súlyozva a pozitív tulajdonságait, képessé­geit, akkor meg fogja találni a maga útját, helyét az életben, és éppen a hosszú évek során megtanult tengernyi türelem fogja segíteni vágyai, céljai elérésében.

Tájékoztatás

Kedves Szülők!

Az Alpolgármester Úr tájékoztatóját az Ibolyás utcai épület felújításával kapcsolatosan ide kattintva olvashatják el.

Katt ide a megtekintéshez!

 

Karácsony közeledtével...

 

"Ó igen, adni kell, adni, mindent odaadni. Munkát, erőt, életet. Pénzt, ruhát és kenyeret. Könnyet, mosolyt, simogatást. Jó szándékot, jó akarást, imádságot, egészséget. Melegséget, élő hitet. Odaadni akárkinek, a legelső nincstelennek, a náladnál szegényebbnek. Szeretettel adni és érte semmit sem kívánni. Így kell élni."

Mezei Mária színművész

 

Kedves Szülők!

Karácsony közeledtével, éljük át közösen azt az élményt, hogy adni jó....

Nehéz sorsú családoknak gyűjtünk tartós élelmiszert, aki szeretne felajánlani valamit, azt kérem, hogy az irodámba hozza el.

Előre is köszönöm támogatásukat:


Ny. Judit

óvodavezető

 

 

 

 

Nevelőtestületi tréning

 

Nevelőtestületünk, 2013. október 18.-án egy jó hangulatú, tanulságos, csapat építő tréningen vett részt.
 

Ez a tréning rámutatott arra, hogy mi az ami nagyon jó és mi az amin változtatnunk kell hogy gyermekeink nevelését, fejlesztését a legmagasabb színvonalon végezhessük.


 

2013 süni csoport

 

Kedves Szülők!
 
Október elején emlékeztünk meg az állatok világnapjáról. Szeretnénk gyermekeinket megtanítani az állatok szeretetére, védelmére, célunk kialakítani azt a felelősséget is, ami egy állat tartásához szükséges. Gyűjtöttünk állatokról képeket,  állatokról szóló meséket hallgattak, a nagyobbak állatokról szóló kirakókkal játszottak, lerajzolhatták kedvenc állatukat is.

Sétáink során a kicsik lovakat, kacsákat nézhettek meg, a nagyobbak az állatkertben voltak.
 
Igazi élmény volt....
 
                                                                       Nyirő K. Judit
                                                                        óvodavezető 

Klikk a képre a nagyításhoz!

Ők mondták

 

Daragó Boti dicsekedett az óvónéniknek:
 
" Anya azt mondta, hogy nem kövér vagyok, hanem tele vagyok szeretettel...."
A Gesztenye csoport sétálni indult.

- Hová megyünk? - kérdezte Niki
- Sétálni. - válaszolta Vida Márti néni.
- Miért? - kérdezte Niki.
- Hogy kiszellőzzön a fejetek - válaszolt az óvónő.
- De Kis Márti néni, sapka van rajtunk - mondta Niki.

Vida Márti néni délben kérdezi:
-Ki megy haza ebéd után?
 Levi is nyújtja a kezét.
- Hazamész Levi? - kérdezte az óvónő.
- Igen, anyukám azt mondta, hogy jön értem- válaszolt Levi.
- De mikor? - kérdezte Márti néni.
- Még ma! - mondta Levi

 

A Teddy doktorok látogatása után, a Nyuszi csoport orvosost játszik....
A. Viki beteg,  egy kislány odaviszi a térdkalapácsot, hogy megvizsgálja.
- Viki - ezzel e térdemet kell, csak a térdemet, jó hangosan kopog.
 

Gy. Zsombi és Cs. Kinga beszélget:
Zsombi: - Itt van a lázcsillapító mérő....
Kinga: - Az nem az!!!
Zsombi: - Hát mi?
Kinga: - Valami megmérő...
 

Kinga, A. Viki fejére egy sapkát akart ráhúzni, de Viki elszaladt.
Kinga: - Állj meg, nem akar megbántani....
 
A. Viki: - Ez egy ruha rajtam, csak a Kinga felvette rám...
 

Emese: - Ez egy fülnéző Vikicskének.
- Egyik füle rossz, a másik néha jó.
 
Karácsony közeledtén az óvonénik beszélgettek a gyermekekkel arról, hogy mi a szeretet,  milyen a szeretet?
 
Íme......
 
" Jót tenni mindenkinek!" ( Pillangó csoport)
 
" Mindenkit szeretünk, ölelgetünk, simogatjuk..." ( Jázmin, Süni csoport)
" Szeretik egymást az emberek" ( Erik, Süni csoport)
" Az egyik ember szereti a másikat és együtt vannak mindig...." ( Samu, Süni csoport)
 
" Szeretem az állatokat...." ( Gabi, Maci csoport)
" Jó dolog a szeretet...." ( Petra Maci csoport)
 
" Szépen viselkedünk...szeretni jó" ( Dávid Katica csoport)
" Anyunak és Apunak szót fogadok, mert szeretem őket..." ( K. Benedek, Katica csoport)
 
" Nekem azt jelenti, hogy együtt vagyunk, örömet okozunk egymásnak" ( Attika, Őzike csoport)
 
" Jézuska születése a szeretet..." ( Dóri, Őzike csoport)
 
" Ünnepelünk....ez szeretet" ( Barnus, Őzike csoport)
 
" Szeretjük egymást és védjük..." ( Áron, Delfin csoport)
 
" Az nagyon jó érzés..... mert odabújok anyához és ilyenkor boldog vagyok" ( Rozina, Delfin csoport)

 
" Ha rosszak vagyunk, vagy megbántok valakit, akkor még szeretjük egymást" ( Sün Balázs csoport)
 
" A legfontosabb a család és a béke..." ( Sün Balázs csoport)
 
" Az igazi szeretet az, amikor a családdal vagyunk, örülünk egymásnak..." ( Sün Balázs csoport)
 
" Amikor szeretünk valakit, jó szívűek vagyunk..." ( Sün Balázs csoport)
 
" Nagyon jó érzés Apára és Anyára gondolni...nagyon hiányoznak...( Sün Balázs csoport)
 
" Az én anyukám és Apukám nagyon szeret engem, azt szokták mondani, hogy én vagyok a világ legügyesebb kislánya,......együtt szeretünk" ( Sün Balázs csoport)

Réka a katica csoportból:

" Tudod mit esznek a mosómedvék?"- kérdezte.

Mindjárt meg is adta rá a választ:
- Devenért!

A delfin csoportos Nóri boldogan újságolta az édesanyjának:

"Az óvodában állatnap volt anya....megnéztük a lovacskákat"

A maci csoportos Nándi elesett az udvaron, mindenki vigasztalta, simogatta, szeretgette!

Ági néni megkérdezte tőle, kérsz valamit inni Nándi?

-          Igen, tejet, vagy teát – felelte

-          Nándiiii nem otthon vagyunk, most nincs tej az oviban- válaszolt Ági néni.

-          Na jóóóó, akkor vizet kérek - mondta szomorúan.

Nánditól az esés után megkérdezte az óvonéni:

-          Nincs hányingered?

-          Az nincs, de kabátom van – felelte Nándi

 

A delfin csoport diós tésztát ebédelt.

- Kérsz rá diót? – kérdezte az óvonéni

- Kérek válaszolta a kisgyerek.

Mikor az anyukája megjött, boldogan újságolta, hogy „rádiós” tészta volt ebédre!

 

A méhecske csoportban sokféle tevékenység folyt….Kati néni, behozott a szertárból egy bálna bábot.

A kicsik csak nézték, nagyra nyílt szemmel, mígnem egy kisfiú játszani kezdett vele, aki hallotta, hogy Kati néni a szertárból hozta.

-Óvónéni, melyik gyógyszertárból vetted ezt a bálnát? – kérdezte csodálkozva.

 

 

Vásártér csoportok

A Vásártér épületben 2 csoportnak biztosítunk helyet.

Mókus Csoport

mokus

 

Pillangó csoport

lepke

 

 

Óvodai dokumentumok

Pedagógiai program és mellékletei  Megtekintéshez klikk ide!

Járványügyi készenlét eljárásrendje 2021-2022 Megtekintéshez klikk ide!

Apponyi Franciska Óvoda házirendje 2020  Megtekintéshez klikk ide!

Adatkezelési szabályzat az óvodai beiratkozással kapcsolatban Megtekintéshez klikk ide!

Adatkezelési tájékoztató fénykép-, hang-, és videofelv. kapcsolatosan Megtekintéshez klikk ide!

Szervezeti és működési szabályzat Megtekintéshez klikk ide!

 

 

 

 

Bemutatkozás

Óvodánk Fót város első óvodája, melyet gróf Károlyiné Apponyi Franciska 1943-ban a Suum Cuiqe Alapítvány segítségével nyitott meg városunk „ Újfalu” részén. 1948-ban állami óvoda lett. A 70-es évektől a meglévő 2 csoportot szülői munkaközösség munkájának támogatásával folyamatosan bővítettük, így alakult ki ebben az épületben a 4 csoport.

1980 szeptemberétől tagóvodaként Fót – „Öregfalu” körzetében működő 2-2 csoportot is hozzánk kapcsolták tanácsi határozat alapján. Az Öregfaluban egyházi ingatlanokban működtek az óvodai csoportjaink.

1995-ben az egyházi ingatlanokat visszaadtuk a katolikus egyháznak és az evangélikus egyháznak, és egy új modern óvodát építetett a fenntartó, melyben 6 csoportunkat helyezte el. Óvodánk jelenleg három telephelyen, 12 csoporttal működik.

 

Fruzsina utcai épületünkben 4 csoport, az Ibolyás utcában 6 csoport, a Fáy András téri, Fáy András Általános Iskolában 2 csoport működik.

Óvodánk a családi nevelés kiegészítője, amely a gyermekek 3 éves korától iskolába lépésig biztosítja a gyermekek intézményes nevelését, fejlesztését.

Óvoda kiemelt feladata a hagyományőrzés,a nemzeti és jeles ünnepek fontossága,a lokálpatrióta gondolkodás megismertetése kialakításának elősegítése a kisgyermekek és családjaik számára.Hisszük,hogy akkor van jelenünk, és jövőnk, ha a múltunkat tiszteljük, ismerjük,megbecsüljük.

 

Változatos tevékenységeket biztosítunk, különös tekintettel a gyermekek legfontosabb tevékenységére, a játékra.

 

Többféle mozgási lehetőség biztosításával-séták, kirándulások,túrák alkalmával-megteremtjük a gyermekek számára a mozgásöröm megélésének lehetőségét,amely biztosítja számukra a testi-lelki,szociális harmóniát.

 

További terveink között szerepel, tehetséggondozó műhelyek kialakítása a néphagyományőrzés keretein belül.

 

IMG 9586fb0a696edc8a6310d1760fcff8e3 VMárton nap   Apponyi F. Ovi 8 Márton nap   Apponyi F. Ovi 1DSCF0152IMG 9593e73efad6876991cbbcdf210c60af V

 

Alapítvány

Az alapítvány neve:
Óvodásainkért Alapítvány ( a fóti Apponyi Franciska Óvoda gyermekeiért)

Adószám: 18674152-1-13

Alapításának ideje:
1996. február 22
Alapító tagok:
Az Apponyi Franciska Óvoda szülői munkaközössége
Alapítvány célja:
A fóti Apponyi Franciska Óvoda óvodásainak oktatását, nevelését szolgáló módszerek és eszközök finanszírozását segítő alap létrehozása, amely szolgálja a nevelői, pedagógiai munkát segítő könyvek, kiadványok beszerzését, előfizetését, a néptánc, zene, idegen nyelv játékos felkészítői foglalkozások vezetőinek a támogatását. Az óvoda épületeiben jó minőségű és tartós berendezési tárgyak beszerzését. Az óvoda udvar környezetbarát kialakítását és környezetbarát játékszerekkel való felszerelését, a testneveléshez szükséges tornaszerek beszerzését.
Szolgálja továbbá egyes speciális orvosi szűrővizsgálatok költégtérítését. Az óvodai kirándulások díjának esetenkénti részbeni, vagy egészbeni átvállalását, az úszásoktatást, a mozgásfejlesztést.
Beiskolázás előtti bevásárlások segítését. Az óvodás gyermekek színház látogatásainak eseti támogatását.
 
Az alapítvány székhelye:
Apponyi Franciska Óvoda
2151, Fót
Fruzsina u 4

Elérhetőség Fruzsina utcai tagintézmény

2151 Fót

Fruzsina utca 4.

Telefon: 27-538-425

Fax: 27-538-426