Ez a weboldal sütiket (cookie-kat) használ a jobb felhasználói élmény érdekében.

Ha nem változtat a böngésző beállításain akkor elfogadja ezt! További részletek

Megértettem

Sütik használata

A sütik működése Az apponyiovi.hu oldalon lévő tartalmak esetenként sütiket használhatnak.

Az azonosításhoz szükséges sütik Ezekkel a sütikkel azonosítjuk a felhasználót és annak beállításait. Például egy ilyen sütivel tudjuk ellenőrizni, hogy az

adott felhasználó be van-e lépve és annak munkamenete nem járt-e le. De ez a típus használatos akkor is, ha virtuális bevásárlókosarába tesz egy

terméket a felhasználó.

Az analítikához szükséges sütik Ahhoz, hogy az oldal a legjobb élményt nyújtsa, időről-időre szükséges azt analizálnunk. Ezek a (rendszerint külső

szolgáltató) sütik azonosítják a felhasználót az analizátor szoftver felé.

A reklám szolgáltatók sütijei Bizonyos oldalainkon reklámok jelenhetnek meg. Ezeket a reklámokat külső szolgáltató biztosítja, aki a releváns reklámok

kiajánlása céljából sütiket helyezhetnek el.

Az egyéb harmadik fél sütijei Ebbe a kategóriába sorolhatók a közösségi oldalak megosztó és tetszést kifejező gombjainak, vagy a fentieken túl

megvalósított felhő alapú funkciók sütijei.

 

Mi tegyek, ha nem szeretném, hogy a weboldalak sütiket tegyenek le a gépemre? Minden böngésző lehetőséget ad a tiltásra, vagy a törlésre. A

legismertebb böngészők ezirányú lehetőségeiről az alábbi linkeken tájékozódhat:

Mozilla Firefox Google Chrome Microsoft Internet Explorer Opera Apple Safari

Ibolyás utcai tagintézmény

Fruzsina utcai tagintézmény

Manó tanoda (Vásártér 1)

Életképek archivum

Életképek az Apponyi Franciska Óvoda mindennapjaiból

 

Életképek az Apponyi Franciska Óvoda mindennapjaiból

 

 Üdvözöljük Honlapunkon!

 

" A gyermekek úgy éreznek,

ítélnek és cselekednek,

miként azt azoktól látják,

akiket szeretnek és becsülnek..."

Dr Wlassics Gyula Vallási és Közoktatási miniszter 1896

Ezek az iskolaéretségi kritériumai...

 

Fizikai alkalmasság

Az iskolában való teljesítés megnövekedett terhekkel jár. A 45 percig való padban ülés, koncentrálás, az iskolatáska súlya megterheli a nem megfelelően érett szervezetet. Iskolakezdésig be kell következnie egy ún. fejlődési
ugrásnak Ez vonatkozik a testméret növekedésére is. Az iskolaérett gyermek legalább 110 cm-magas és 18 kg. (Bár önmagában ez már nem kizáró tényező). Elkezdődik nála az első fogváltás, megfelelő a fizikai erőnléte. Mozgásában látszik az elemi mozgások rendezettsége. A kúszás, mászás, lábujjhegyen járás, sarkon járás, külső talp élen járás, guggoló járás, szökdelés páros lábon és egy lábon, fejemelgetés háton- és hason fekvésben – ezen mozgások hibás végrehajtása idegrendszeri éretlenségre utalhat, ami az olvasás-írás tanulásánál nehézséget okozhat. Az iskolaérett gyermeknek kialakult a ceruzafogása, jobb-balkéz dominanciája valamint stabil a testsémája.

Kognitív érettség

Az iskolaérett gyermeknek kialakult térérzéke van. Meg tudja különböztetni a jobb és baloldalát, képes a szem-kéz megfelelő koordinálása. Alapfeltétele az írás-olvasás tanulásának, hogy a szemével úgy tudja követni a kezét, hogy közben nem a kezére, hanem a leírtakra figyel. Fontos az alak- szín- formaállandóság kialakulása is. Fejletlensége esetén a gyermek nem tudja megfeleltetni a kis és nagybetűket, nem tud nyomtatott szövegről írottra másolni és betű felismerési nehézségei is lehetnek.

Hatéves korára minden gyermeknek el kell tudni sajátítani az anyanyelvét. Egy adott képről vagy témáról önállóan kell mondania néhány összefüggő mondatot. Szintén elengedhetetlen feltétele az iskolaérettségnek a megfelelő problémamegoldó rutin kialakulása, az emlékezet, a figyelem és a feladattudat kialakulása. Hatéves korára a gyermeknek széles körű ismeretekkel kell rendelkeznie az őt körülvevő világról. El kell tudnia helyezni magát az időben és a társadalmi környezetben, ismernie kell személyi adatait, lakhelyét, az évszakok, napszakok, napok váltakozását. Hiányosságai bizonytalanságot, nyugtalanságot vonhatnak maguk után.

Pszichés alkalmasság

Egy gyermek iskolaérettsége abban is megmutatkozik, hogy mennyire foglalkoztatja a tanulás kérdése. Várja, érdeklődik az iskola felől és megjelenik a téma a játékaiban. Ebben az életkorban új fejlődési lépcső kezdődik. 6-10 éves korban nagyon fontos a gyermek számára a megfelelés, a jó teljesítmény. Ilyenkor a pedagógusok szerepe is felülreprezentált. Alsó tagozatban meghatározó a véleményük. Gondoljunk csak bele! Egy 1-2. osztályos gyermek mennyi mindent megtesz a piros pontért! (Később a serdülőkorban az érdeklődés fokozatosan úgyis a társak felé fordul…) Amíg ez az érdeklődés nem alakul ki, és láthatóan a gyermeki, játékos dolgok kötik le inkább a figyelmét, elgondolkodtató az iskolakezdés. Az iskolaérett gyermek ugyanis már elvégzi a rábízott feladatokat, kitartó és nem hagyja félbe a tevékenységeit.

Fontos a szociális érettség is! Legyen képes kapcsolatokat kialakítani és fenntartani kortársaival, ismerje a társas közösség szabályait. Az osztályba való beilleszkedés elengedhetetlen feltétele a sikeres iskolai teljesítménynek.

                              

Fontos tudni, hogy az iskolakezdésről való döntés nagyban a szülő feladata is. A szülő kérhet iskolaérettségi vizsgálatot, joga van a döntés ellen fellebbezni, kérhet évismétlést, de kérheti a gyermek korengedményes iskolába engedését is. De ezzel a felelősség is az övé! Márpedig a gyermek iskolai kudarcai az élet legnagyobb kudarcai közé tartoznak…Ha iskola éretlen a gyermek, nem tud jól teljesíteni az iskolában! Ha már kezdetben kudarcai vannak, a rossz élmények kihathatnak egész tanulmányára. Az éretlen gyermek társai közül is kilóg, nehezebben illeszkedik be a csoportba.

Összességében tehát az önbizalma, önértékelése, motivációja a tét.

Át kell tehát jól gondolni, megfelelően érett-e a gyermek az iskolára. Szükség esetén akár fejlesztésre is szükség lehet. Egy komplex szűrővizsgálat képet ad a gyermek fejlettségéről és a vizsgálat tükrében a döntés meghozatala is könnyebbé válik.

 Európában átlagosan 5,5-7 évesen kerülnek a gyermekek iskolába. Magyarországon a közoktatási törvény értelmében, abban az évben válik iskolakötelessé a gyermek, amelyikben augusztus 31-ig betölti 6. életévét. Az iskolaérettség megállapítása elsősorban az óvodapedagógusok feladata, akik a mindennapokban a legtöbbet látják a gyermek valós teljesítményét. Ugyanakkor sok esetben önmagában az óvónői szakvélemény nem elég. Ilyenkor történik egy ún. iskola érettségi vizsgálat, melyet a lakóhely szerinti illetékes Nevelési Tanácsadóban végeznek.

Át kell tehát jól gondolni, megfelelően érett-e a gyermek az iskolára. Szükség esetén akár fejlesztésre is szükség lehet. Egy komplex szűrővizsgálat képet ad a gyermek fejlettségéről és a vizsgálat tükrében a döntés meghozatala is könnyebbé válik!

 

gyermekpszichologus.blog.hu